Hemresa???

Lima och hemresa

Det blev bara en dag i Lima och den började bra. Hostalet jag bodde på låg mitt i centrum, slitet men rent och snyggt. Familjeägt, service på topp, kvinnan steg upp och fixade frukost till mig kl 6 dan jag skulle åka, sonen tog fram kartan och ritade in allt jag ville veta.
Gamla Lima var trevligt att strosa i. Välbevarade byggnader, lite trafik och många gågator. Pålästa och engagerade guider samlade många turister, mycket historia från precolumbiansk till nutid. Intressant!! Jag sökte upp Franciskanerklostret, numera museum, imponerande byggnad, som helt byggts med skänkta medel på 1600-talet. Jag ryser fortfarande vid tanken på alla benrester och kranier i katakomberna. Hade egentligen tänkt gå hem och slöa ett tag före cevichen, färsk fisk eller skaldjur som marineras och kryddas, Perus nationalrätt. Men såg en utflykt till Miraflores och Barrakas, måste ses enligt Giovana. Två timmar, alldeles lagom. Turen tog nästan fyra, snigelfart i rusningstrafik, trälig guide med usel högtalaranläggning. Trist, detta kunde jag varit utan. Men cevichen smakade desto bättre.

Hemfärd nästa dag. Kom i god tid till flygplatsen, nästan två timmar före avgång. Blev hänvisad till en lång kö, som knappt hade styrfart. -Detta är Peruvianflyg, du ska åka med LCPeru, vilket det inte stod något om på min biljett. Denna kö var lika lång, men efter ett tag fick alla som skulle till Cuzco 8.59 en egen kö. - Det här är ingen biljett, fick jag veta när jag kom fram, trots att det stod Boleto electronico. Du får ringa till företaget som sålt biljetten, sa en. Du får söka upp LCPerus informationsdisk, tyckte någon annan. Andra resenärer började engagera sig. Gaten var nu stängd, vilket jag visste och jag var beredd att köpa ny biljett. - Jag kan omboka dig till ett flyg kl 14, sa damen i informationen. Det går inte, svarade jag, jag har en flight till Madrid kl 14.25. - Du ska alltså åka från Lima till Cuzco och sen från Cuzco till Lima och vidare till Madrid, sa hon och virrade på huvudet. Ja, det stämmer, medgav jag. Vår konversation blev allt absurdare. Men det finns en förklaring. När jag köpte flygbiljetter i november, hoppades jag på att min vandring till Machu Picchu skulle ligga precis före min hemfärd och beställde då resan från Cuzco och inte från Lima. Jag kunde ha bokat om till en kostnad av 2 400 kr, vilket jag tyckte var väl dyrt. Alltså köpte jag en enkel biljett från Lima till Cuzco. Hänger ni med? Lima till Cuzco, sen Cuzco till Lima och så vidare till Madrid.
- Försök köpa biljett från något annat bolag, sa hon samtidigt som hon lyfte på luren. Det finns en plats på flyget 9.50. Nu får du sätta fart, sa hon och skrev ut biljetten. Och jag fick fart på benen.
Men usch, det kunde ha gått riktigt illa.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vassfolket

Copacabana

Machu Picchu