ICA

Ica

Tog nattbussen från Arequipa till Ica. Visste inte riktigt vad jag skulle göra, men Ica låg närmast av de platser jag ville se. Jag åkte med Cruz del Sur, som är ett säkert och bra företag. Man kan halv- eller helligga och den här gången halvlåg jag. Sov ganska bra, så bra att någon lade beslag på min klocka.

 Jag hatar egentligen inkastare, men jag gjorde ett undantag och följde med en kille till en resebyrå. Överallt finns inkastare till restauranger, resebyråer och massageinstitut(!). Visste att Ica låg mitt i Perus största vindistrikt. Jodå, eftermiddagstur med bl a besök på två bodegor. Såg lovande ut också med heldagsutflykt dagen därefter till Islas Ballestas, fattigmans Galapagosöar, och naturreservatet Parakas. Men båda ställdes in p g a brist på deltagare. Vad gör man då? I samma komplex låg ytterligare en resebyrå och när jag talat om för tjejen vad jag ville, pratade hon oavbrutet en kvart. När hon var klar, hade hon både fixat två bodegabesök (privat) och heldagsutflykt i liten buss dagen därpå.

En pratglad, vinintresserad man körde mig till bodegorna, familjeägda och småskaliga. Själva vinifieringsprocessen hade inga hemligheter, men alla viner var halvtorra. Peruanerna vill ha det så, sas det, och allt vin säljs här från bodegorna. Alla druvor som användes här var inhemska. Kan tänka mig att dricka de flesta i sommarbersån, väl kylda.
Vill du vara med om något kul? undrade mannen, när vi var klara. Självklart!!. Han tog mig till en kuperad sandöken, där vi först fick åka rally i jeepar och sen sandboard. Häftigt!! Vem har sagt att det behövs snö för att åka sandboard.

Islas Ballestas, tre stora och ett antal mindre öar, var mycket intressanta med den mystiska kandelabern, som troligen var ett riktmärke för sjöfarare, fast det finns andra, lite mer mystiska förklaringar. Här kan du bl a se sjölejon, pingviner och pelikaner i sin rätta miljö. Du som har bra syn upptäcker att det finns pingviner på en av bilderna. Här finns också guano, fågelträck, ett mycket effektivt gödselmedel. Man tar hand om det vart 8:e år och senast fick man ihop 4 tusen ton. Naturreservatet har också unika klippformationer av sand i olika färger, fast jordbävningen 2007 gick hårt åt naturen. Träffade en familj från Lima, där det fanns två svenska grabbar på besök. Lite kul att de gissade att jag var svensk.




Jag har alldeles glömt bort att berätta att jag besökt Canyon del Colca, dubbelt så djup som Grand Canyon. Här fick jag uppleva mäktiga, utrotningshotade kondorer, som svingade sig ner och upp i djupet. Landskapet är oerhört vackert med snötäckta bergstoppar och odlingar i terrasser, som på
Inkatiden.








Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vassfolket

Copacabana

Machu Picchu