Salkantay1

Salkantay 1

På kvällen den 3/7 var det information inför vandringen jag skulle börja påföljande dag. Jag hälsade på min blivande guide och en person från Setours, min resebyrås kontakt. Vi vet inget om dig, men hade trott (hoppats?) att du skulle vara yngre, tyckte guiden. Vi blir tre, du och två från Brasilien.
Var skönt att få ett ansikte på guiden och en person jag kunde vända mig till om något gick på tok. Vi gick genom alla förutsättningar och eftersom jag som vanligt, haha, var väl påläst, blev detta bara en repetition. Sista koll på packningen, ryggsäck, pass, poncho, dunjacka, vandringsskor, vatten, underställ, keps och solhatt, solkräm, insektsskydd, handduk, underkläder, t-shirts, toapapper, snacks ock kontanter. Stavar tänkte jag hyra. Ja, ser bra ut.

Mobilen på väckning 3.30, hämtning kl 4.10, ingen frukost, brassarna ett par i 40-årsåldern fanns redan på plats. Försök sova, sa guiden. Det var bara han som lyckades, för på slingriga och gropiga vägar fanns det inte en chans. Tre timmars färd framför oss, liten frukost och ytterligare en timme innan vi var framme vid vår start, Soray Pampa 3880 m ö h. Febril verksamhet, hästar lastades med mat, tält och övrig utrustning och så bar det iväg.

Inkaleden är den mest kända leden, trekken, att vandra till Machu Picchu, men det finns också andra leder. Jag kollade en hel del på nätet...det finns som alltid mer eller mindre seriösa företag, så jag vågade inte chansa utan tog hjälp av Inka Tours, som jag/vi anlitat med lite annat också. Slutsålt, men det finns en  2-dagars, vandring en dag och nästa dag guidning på Machu Picchu. Aldrig i livet! Målet är viktigt, men vägen dit betyder minst lika mycket. Ny letning på nätet och jag hittade två alternativa leder, Lares och Salkantay. Jo, det finns kvar platser på Salkantayleden, men bara 3-dagars (hade velat ha 4 dagar). Salkantay är något längre än Inkaleden, 50 km och har en högre högsta topp på 4600 m, men är ungefär lika fysiskt krävande. Inkaleden har fler arkeologiska sevärdheter, men Salkantay har en fantastisk natur hela leden. Backpackers är lätta att ta kontakt med för man har ju samma referensram. Alla dem jag pratade med om Machu Picchu hade gått eller skulle gå Salkantayleden.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vassfolket

Copacabana

Machu Picchu