Salkantay2

Salkantay 2

Vår startpunkt Soraypampa ligger på 3 800 m och vandringen, 18 km lång, började ganska snällt men det skulle hinna bli mörkt, innan vi nådde första lägret. Vi gick mot basen av Monte Salkantay, 6 271 m, dit skulle vi inte, men snart började en två timmars brant stigning. Redan här fick den brasilianska damen problem, så stora att hon fick sitta på hästryggen ända upp till dagens och hela vandringens högsta punkt, Abra 4 600 m. Själv mådde jag ganska okej, även om puls och andning var ansträngda. Såg skylt 4 200 m, 4 400 m och där började det ta emot. Fick ganska snart stanna var 50 meter. Syret räckte inte längre till, och jag insåg snart det hopplösa. Här fanns flera hästar till hands och jag kom till sist upp på en hästkrake. Det gick bra ett tag men det fanns ju inget riktigt att hålla sig i och i en uppförsbacke tappade jag greppet och föll av. Slog mig inte men minns att jag hann tänka på vänsterfoten som gled ur stigbygeln, nära en stukning, och mina glasögon, jo, de satt kvar på näsan. Jag gick sista biten upp till toppen. Bäst så!

Under lunchen som stod framdukad strax efter toppen, kunde vi njuta av imponerande vyer, glaciärer och snötäckta toppar. Man skulle kunna se kondorer i sin naturliga miljö, men är det någon som gjort det? Resten av dan var en ganska behaglig nedfart och det behövdes inga hästar. Vi kom ner i ett tropiskt klimat och det blev varmt och fuktigt. Jag svettades kopiöst, drack för lite och var ganska slut när vi nådde lägret på  3 500 meters höjd. Uppskattad tid 8-9 h, och vi var inte först direkt. Som sagt, det hade hunnit bli mörkt, men tält stod uppslaget, liggunderlag utlagt och kocken hade åter gjort sitt bästa. Jag satt länge och pratade med guiden, Alvaro, efter maten och vi började så smått finna varandra. Paret från Brasilien, Paulo och Ivonne  pratade bara portugisiska, hon lite engelska också. De och Alvaro förstod varandra ganska bra, även om han pratade spanska med dem. Jag pratade spanska med Alvaro medan han envisades med att hålla sig till engelska. Tala om språkförbistring!

Jag vaknade flera gånger av att jag frös den natten.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Vassfolket

Copacabana

Machu Picchu